Формативні дослідження застосовують як попередній етап глибоких і масштабних досліджень, а також, коли предмет дослідження належить до числа маловивчених або взагалі невивчених проблем. Цей тип досліджень застосовується для отримання додаткової інформації про предмет і об’єкт, для уточнення гіпотез і завдань, для виявлення труднощів, які можуть виникати при подальшому вивченні.
Наприклад, за підсумками формативного дослідження ЖКС у м. Черкаси було зроблено висновок про неможливість проведення біоповедінкового опитування з вибірковою сукупністю хоча б у 100 осіб. Під час формативного дослідження виникали проблеми з досягненням ЖКС не лише для дослідників, але й для представників НУО. Група ЖКС виявилася дуже закритою. Було рекомендовано провести опитування ЖКС під виглядом клієнтів, пропонуючи винагороду за інтерв’ю, рівноцінну погодинній оплаті за надання секс-послуг.
Приклади досліджень: