30 травня до Всесвітнього дня без тютюну Бюро ВООЗ в Україні разом із Міністерством охорони здоров’я України, Міністерством освіти і науки України, Центром громадського здоровʼя України та Українським інститутом соціальних досліджень імені О. Яременка, презентувало результати Глобального опитування молоді щодо вживання тютюну (Global Youth Tobacco Survey (GYTS).
Подія відбулась в рамках круглого столу на тему: «Всесвітній день без тютюну 2025: викриття ілюзії привабливості».
Основні результати:
-
Поширеність теперішнього куріння сигарет серед підлітків значно знизилася з 26,0% у 2005 році до 9,2%у 2017, а потім зросла до 17,6% у 2023.
Тобто 17,6% учнів (18,9% хлопців і 15,9% дівчат серед усіх опитаних) є теперішніми споживачами будь-яких тютюнових виробів, включаючи тютюнові вироби для нагрівання.
- 19,6% — вживають електронні сигарети. Цей показник трохи збільшився, порівняно з 18,4% у 2017 році, коли дані про їх вживання були зібрані вперше.
- Близько половини підлітків-курців — 47% хочуть кинути курити, але успішність спроб знизилася.
-
Все більше підлітків вживають альтернативні тютюнові та нікотинові вироби, і цей показник перевищує поширеність вживання цих продуктів дорослими: 6,9% вживають тютюнові вироби для нагрівання (ТВЕН), 5,1% споживають бездимний тютюн, 2,9% – нікотинові паучі.
За оцінками, 37 мільйонів дітей віком 13-15 років у світі вживають тютюн. На жаль, результати досліджень в інших країнах також фіксують перевищення рівня вживання електронних сигарет молоддю порівняно з дорослими.
Серед позитивних змін:
- Вплив пасивного куріння також зменшився: 24,9% підлітків зазнають впливу тютюнового диму вдома, що майже втричі менше, ніж у 2005 році (70,1%).
- Вплив тютюнового диму в закритих громадських місцях також зменшився з 84,4% у 2005 до 36,2% у 2023, що демонструє ефективність законодавчого регулювання.
- Відсоток підлітків, які помітили антитютюнові повідомлення в ЗМІ залишається значним – на рівні 61,9% у 2023.
- Відсоток молоді, яка помітила рекламу або просування тютюнових виробів у місцях продажу, зменшився з 62,5% у 2017 до 49,5% у 2023.
Тривожні тенденції:
- У всіх категоріях вживання тютюнових та нікотинових виробів спостерігаються тенденції стагнації або зростання вживання на 5-10% учнями 13-15 років.
- Кожен 5-й підліток (19,6%) вживає е-сигарети (останні 30 днів) і ця тенденція не змінилася з 2017 року.
- Висока доступність тютюнових виробів — майже 47,3% підлітків не мали труднощів із купівлею сигарет через свій вік.
- Спостерігається зниження ефективності антитютюнових попереджень: лише 21,6% учнів задумалися про відмову від паління після їх прочитання.
Серед інших питань були обговорені пріоритети політики контролю над тютюном та прогалини в її реалізації; захист молоді від тактики тютюнової індустрії; стратегії інформування та підвищення обізнаності громадськості.
- Ароматизатори часто називають причиною номер один для початку вживання нікотину та тютюнових виробів. Ароматизатори містяться в багатьох нікотинових та тютюнових виробах. Існує близько 16 000 унікальних ароматів.
- Тютюнова та нікотинова промисловість використовують підступні стратегії, щоб зробити свої шкідливі продукти привабливими, особливо для молоді.
- Маніпулятивний дизайн продукції, привабливі аромати та гламурний маркетинг створюють хибне відчуття безпеки та викликають бажаність.