«Дошкілля: шлях у майбутнє» – шостий вебінар із серії «Якісна дошкільна освіта в Україні» – відбувся 23 лютого 2021 року, а його спікером став доктор педагогічних наук, професор Гентського університету Ян Пітерс.
«Діти, які не отримали доступ до якісної дошкільної освіти, часто не готові до початкової школи. Такий розрив у підготовці має тривалий негативний вплив на подальше навчання. Тому європейські країни приділяють все більше уваги розвитку саме дошкільної освіти, яка відіграє важливу роль у формуванні позитивного ставлення дітей до навчання. У 2014 році ЄС затвердив Рамки якості дошкільної освіти та догляду за дітьми, у яких йдеться про доступність, освітню програму, підготовку педагогів, моніторинг, оцінювання та управління закладами освіти. Підвищення якості кожного із цих напрямів допоможе дошкіллю стати кращим», – розповів Ян Пітерс.
Про сильні і слабкі сторони дошкільної освіти в Україні, її доступність, навчання вихователів та сучасні педагогічні підходи до дошкілля – дивіться у вебінарі за цим посиланням.
Рекомендації щодо дошкілля спікер зміг надати за результатами дослідження «Підвищення якості дошкільної освіти та догляду за дітьми в Україні».
Його провів сам Ян Пітерс у 2018-2019 рр. із використанням Європейської рамки якості дошкільної освіти та догляду за дітьми за підтримки представництва ЮНІСЕФ в Україні.
Результати дослідження зосереджені на заходах, яких необхідно вжити для зміцнення системи компетенцій, що зрештою дасть змогу запровадити в системі освіти зміни, передбачені Законом України «Про дошкільну освіту».
Отже, першою рекомендацією є розширення доступу до якісної дошкільної освіти.
«До 2030 року забезпечити всім дівчаткам і хлопчикам доступ до якісних систем розвитку, догляду та дошкільного навчання дітей молодшого віку, щоб вони були готові до здобуття початкової освіти», – так доктор Пітерс процитував одну з глобальних цілей сталого розвитку ООН. В Україні близько 75% дітей віком від 3 до 6 років відвідують дитсадки, а у сільській місцевості цей показник не сягає навіть 60%.
Це зумовлено нестачею місць у дитсадках у великих містах або ж навпаки – територіальною недоступністю в менших населених пунктах. Міністерство освіти і науки разом із засновниками закладів дошкільної освіти працюють над підвищенням доступності: минулоріч було створено понад 12 тисяч нових місць для дошкільнят, а також спрощено роботу й відкриття дитсадків завдяки змінам до Ліцензійних умов провадження освітньої діяльності.
Ян Пітерс у своїй презентації також зосередився і на професійному розвитку педагогів. Він зазначив, що в Україні педагоги є кваліфікованими, а також продовжують навчання впродовж життя, що є ключовим показником якості. До того ж він зазначив, що навчання педагогів є не завжди актуальним для роботи в сучасних умовах, тому й рекомендував професійно розвивати педагогів з акцентом на наставництво в дусі ХХІ століття.
«Освітня програма має бути більше зосереджена на грі та формах природного навчання», – зазначив доктор Пітерс. Додаткова увага вільній грі, гнучкість освітньої програми, залученість батьків та сучасні інструменти навчання – це також необхідні елементи підвищення якості дошкільної освіти в Україні. Вагомим кроком для цього стало затвердження Базового компонента дошкільної освіти на початку 2021 року.
Важливим складником якісного дошкілля є постійний моніторинг та оцінювання. Інструментом для цього в Україні стане міжнародна методика ECERS-3. За словами Яна Пітерса, ця методика – науковий інструмент, який оцінює всю систему дошкільної освіти відповідно до міжнародних стандартів та дозволяє розробити систему моніторингу для самооцінювання дитсадків. ECERS-3 зосереджується на умовах для індивідуального розвитку конкретної дитини, а не на знеособлених показниках.
Джерело: mon.gov.ua
Дивіться також перший, другий, третій, четвертий та п’ятий вебінари серії.