Український фонд «Благополуччя дітей» спільно із Ювенальною превенцією України в межах проєкту «Розширення можливостей правоохоронних органів у подоланні насильства щодо дітей в Інтернеті» розробили чат-не-бот Unsee. Це дружній до дітей інструмент, за допомогою якого можна швидко та анонімно поскаржитися на неприйнятний контент, отримати консультацію чи подати заяву в поліцію.
Unsee працює в телеграм і доступний для завантаження за посиланням: https://t.me/Unsee_nebot
Проєкт «Розширення можливостей правоохоронних органів у подоланні насильства щодо дітей в Інтернеті» реалізується з січня 2022 року і впроваджується консорціумом організацій громадянського суспільства за фінансової підтримки Європейського Союзу.
«Цей проєкт покликаний зміцнити здатність правоохоронних органів захищати права дітей. І ми втішені, що до процесу безпосередньо залучені молоді люди . Адже відповідальне ставлення до середовища, зокрема й цифрового, – це не лише про грамотність і дотримання правил безпеки, але й про готовність самим підліткам зробити свій внесок у спільну справу», – каже Асьєр Сантільян, керівник відділу Європейської інтеграції, належного управління і верховенства права та громадянського суспільства Представництва Європейського Союзу в Україні.
За перші місяці роботи в тестовому режимі на чат-не-бот надійшло 673 звернення, оператори зареєстрували 42 скарги, 23 з яких передані на розгляд поліції (дані на травень 2024 року).
«Поліція весь час шукає оперативні рішення, аби про злочини в онлайн-середовищі ставало відомо й фахівці могли реагувати на них вчасно та ефективно. На перешкоді стоїть те, що мережа безкінечно велика й рухлива, а зокрема Telegram, де проводять час більшість підлітків, – анонімний зашифрований месенджер. Unsee – це наш крок назустріч підліткам, яким ми хочемо сказати: “Не залишайте злочинців невидимими й непокараними! Ми на вашому боці, дайте нам знати – і ми підхопимо ініціативу», – каже Василь Богдан, начальник Управління ювенальної превенції Національної поліції України.
Опитування підлітків «Хочу це розбачити», яке було проведено Українським фондом «Благополуччя дітей» у процесі розробки інструменту подання скарг, виявив, що 57% опитаних, стикаючись із небажаним контентом, не скаржилися на нього. Дві головні відповіді на причини такого вибору: «Це не моя справа» (46%) та «Я не вірю, що на мою скаргу ефективно відреагує поліція» (25% відповідей).
«Ми були вражені таким результатом дослідження. І це спонукало нас розширити первинну задачу. Адже якщо діти не довірятимуть нам, дорослим, ми не зможемо їх захистити. І будемо дізнаватися про всі ризиковані ситуації заднім числом. Тому Unsee – це не просто спосіб поскаржитися чи повідомити поліції про порушення. Це канал звʼязку з дорослими (психологами, соціальними працівниками і поліцейськими), які уважно вислухають, дадуть пораду і заспокоять, а якщо є склад злочину – то відкриють справу», – розповідає Олена Шипіленко, координаторка проєкту з Українського фонду «Благополуччя дітей.
Джерело: прес-реліз, https://www.eeas.europa.eu/
Фото з чату-не-боту Unsee.